”сп≥шний б≥знес, авторське право та
цифрове середовище
|
|
|
”сп≥шний б≥знес, авторське право та цифрове середовище ≤нтернет пропонуЇ найшвидш≥, ¤к≥ коли-небудь ≥снували, способи в≥дтворенн¤ та розповсюдженн¤ ≥нформац≥њ. ÷е нове середовище створило нов≥ б≥знес-модел≥ що ввели фундаментальн≥ зм≥ни в ≥ндустр≥ю авторського права ≥ фактично в саму систему авторського права. ÷ифрова ера та зближенн¤ засоб≥в телекомун≥кац≥њ ≥ компТютерних технолог≥й, а також по¤ва ≤нтернету поставили питанн¤ про саме визначенн¤ терм≥н≥в що застосовуютьс¤ в авторському прав≥, так≥ ¤к в≥дтворенн¤/коп≥юванн¤, опубл≥куванн¤, публ≥чне виконанн¤, розповсюдженн¤, трансл¤ц≥¤ та ≥нформуванн¤ сусп≥лства. —в≥т онлайн (постачальники ≥нтернет послуг, маршрутизатори та мереж≥, постачальники (оперативноњ) ≥нформац≥њ та розробники баз данних) з≥штовхнувс¤ з багатьма та комплексними зм≥нами щодо застосуванн¤ нац≥ональноњ правовоњ системи авторського права в сфер≥ транскордонного та ц≥льного к≥берпростору. ƒогов≥р ¬ќ≤¬ про авторське право та ƒогов≥р ¬ќ≤¬ про виконанн¤ ≥ фонограми, в≥дом≥ ¤к ≤нтернет договори ¬ќ≤¬, Ї першими кроками в напр¤мку модерн≥зац≥њ м≥жнародного права щодо авторського права з урахуванн¤м нового цифрового середовища. ÷≥ два договори створюють юридичну основу дл¤ забезпеченн¤ ≥нтерес≥в автор≥в в к≥берпростор≥ та в≥дкривають нов≥ горизонти дл¤ композитор≥в, художник≥в, письменник≥в та ≥нших хто використовуЇ з уповнен≥стю ≤нтернет дл¤ створенн¤, розповсюдженн¤ та контролюванн¤ використанн¤ њхн≥х роб≥т в цифровому середовищ≥. ќбидв≥ угоди вступили в силу в перш≥й половин≥ 2002 року п≥сл¤ того ¤к 30 крањн приЇднались до кожноњ угоди. ” найближчому майбутньому значна к≥льк≥сть крањн схильн≥ приЇднатись до цих договор≥в. Ќасл≥дки дл¤ веденн¤ б≥знесу в ћереж≥ јвторське право маЇ значний вплив на будь-¤кий б≥знес що повТ¤заний ≥з стандартними програмним забезпеченн¤м чи програмним забезпеченн¤м за замовленн¤, або повТ¤заний з електронною комерц≥Їю, використанн¤м електронноњ пошти чи маЇ веб-сайт виключно з рекламною метою. Ќаприклад, розм≥щенн¤ фотограф≥њ чи цифрового зображенн¤ на веб стор≥нц≥ без згоди на те власника авторських прав призводить до порушенн¤ авторських прав. “ак само, власники веб стор≥нок та п≥дприЇмства з надананн¤ послуг по розм≥щенню ≥нформац≥њ можуть з≥штовхнутис¤ з аспектами авторського права (а також з проблемою торгових марок) щодо несанкц≥онованого кадруванн¤ (framing), розм≥щенн¤ г≥перпосилань та глибоких посилань (deep links). ѕершоджерело вс≥х текст≥в та зображень що будуть розм≥щен≥ на веб стор≥нц≥ повинно бути перев≥рено щоб визначити чи маЇ компан≥¤ право розм≥щувати њх на своЇму сайт≥. ѕравов≥ насл≥дки коп≥райту дл¤ ≥нших вид≥в д≥¤льност≥ ƒе¤к≥ крањни в≥дреагували на зм≥ну в захист≥ авторських прав шл¤хом введенн¤ збор≥в чи податк≥в на фотокоп≥ювальну техн≥ку, сканери, магн≥тофони, в≥деомагн≥тофони, чист≥ ауд≥о та в≥део касети, чист≥ CD та ≥нш≥ види нос≥њв ≥ обладнанн¤ дл¤ запису, так≥ ¤к магн≥тофони та пишуч≥ CD-приводи, ¤к≥ можуть використовуватис¤ дл¤ коп≥юванн¤ чи збер≥ганн¤ обТЇкт≥в авторського права. ѕрибуток в≥д таких надходжень розповсюджуЇтьс¤ м≥ж право власниками у тому розм≥р≥ у ¤кому використовуютьс¤ њхн≥ роботи, виконанн¤ та звукозаписи на таких нос≥¤х. ¬ де¤ких з цих крањн б≥знес що використовуЇ так≥ нос≥њ з метою ≥ншою н≥ж в≥дтворенн¤ захищених авторським правом твор≥в, на приклад, з метою арх≥вуванн¤ в мереж≥, отримуЇ кошти назад. омпан≥њ також повинн≥ гарантувати що њхн¤ д≥¤льн≥сть та д≥¤льн≥сть њх персоналу не порушуЇ вимоги авторського права. Ќа приклад, важливо заборонити встановленн¤ та використанн¤ будь-¤ких не л≥цензованих програм на компТютерах компан≥њ та встановити за цим строгий нагл¤д. ќкр≥м того що так≥ д≥њ знижують потенц≥йний ризик зараженн¤ компТютерним в≥русом чи встановленн¤м шпигунських програм що може зашкодити торговим секретам компан≥њ, вони мають сенс ≥ з точки зору захисту авторських прав. омпан≥њ можуть нести в≥дпов≥дальн≥сть за спри¤нн¤ у порушенн≥ авторських прав та сп≥вучасть в п≥ратств≥ ¤кщо вони дозвол¤ють чи не перешкоджають розповсюдженню матер≥ал≥в захищених авторським правом, таких ¤к музичн≥ MP3 файли на компТютерах чи серверах компан≥њ. ћайбутн≥ перспективи —кануванн¤ та коп≥юванн¤ зробили тиражуванн¤ простим, швидким, дешевим та важким просл≥дкувати. ÷ифрове середовище та ≤нтернет спричинили до того що контролювати захищен≥ авторським правом твори творц¤ми, видавниками та розповсюджувачами стало набагато складн≥ше н≥ж у минулому. оп≥њ можуть легко переноситись з одного нос≥¤ на ≥нший без втрати ¤кост≥. Ќебувал≥ можливост≥ розповсюдженн¤ отримали ¤к законн≥ власники авторських прав, так ≥ нелегальн≥ розповсюджувач≥. ¬ ц≥лому, ≤нтернет на зм≥нив основн≥ принципи авторського права, а лише баланс м≥ж власниками авторських прав та користувачами цих матер≥ал≥в, ≥ таким чином п≥дн¤в проблемн≥ питанн¤ щодо майбутнього авторського права взагал≥. ” в≥дпов≥дь на спричинен≥ зм≥ни були створен≥ нов≥ законодавч≥ правила, так≥ ¤к≥ закр≥плен≥ в ƒоговор≥ ¬ќ≤¬ про авторське право та ƒоговор≥ ¬ќ≤¬ про виконанн¤ та фонограми 1996 року, та нов≥ техн≥чн≥ засоби захисту, так≥ ¤к механ≥зми доступу та захисту в≥д коп≥юванн¤. ÷≥ засоби намагаютьс¤ допомогти б≥знесу в≥дновити контроль шл¤хом попередженн¤ чи ефективноњ боротьби з крад≥жкою ц≥нноњ ≥нформац≥њ, в той же час прискорюючи зростанн¤ творчоњ активност≥. ƒо того ж, багато компан≥й п≥двищили свою пильн≥сть таким чином, що вони можуть просл≥дкувати свою ≥нтелектуальну власн≥сть будь-де в ≤нтернет≥ ≥ ви¤вити неправом≥рне використанн¤ чи спотворенн¤ твору. Ѕагато компан≥й будують своњ довгостроков≥ б≥знес-плани щодо ≥нтелектуальноњ власност≥ з метою попередженн¤ њх порушень, намагаютьс¤ забезпечити своњ права на основ≥ найжорстк≥ших покарань за порушенн¤ авторських прав ¤к цив≥льного, так ≥ крим≥нального законодавства. ¬они також перешкоджають обходженню техн≥чних засоб≥в захисту твор≥в, пересл≥дуючи у судовому пор¤дку видаленн¤ чи таЇмну зм≥ну ≥нформац≥ю про управл≥нн¤ правами убудовану чи прикр≥плену до цифрових твор≥в. ≤ хоча цифрове маркуванн¤ (watermarking) та ≥нш≥ техн≥чн≥ засоби, що запоб≥гають коп≥юванню були визнанн≥ важливими, все ще залишаютьс¤ певн≥ проблеми. ѕовинна бути забезпечена конф≥денц≥йн≥сть законослухн¤них користувач≥в. ƒо того ж забезпечити доступ в≥дпов≥дно до норм в≥льного використанн¤ або, ≥ншими словами, зв≥льнити в≥д необх≥дност≥ отриманн¤ дозволу в≥д власника авторських прав на тв≥р, може спричини дисбаланс м≥ж ≥нтересами власниками авторських прав та звичайних користувач≥в. Ѕезсумн≥вно засоби техн≥чного захисту та авторське право продовжуватимуть розвиватис¤ сп≥льно з урахуванн¤м ≥нтерес≥в ¤к б≥знесу так ≥ користувач≥в обТЇкт≥в авторського права. ¬ той же час, набутт¤ та л≥цензуванн¤ на обТЇкти авторського права буде полегшено шл¤хом впровадженн¤ технолог≥й автоматизованого управл≥нн¤ авторськими правами що дасть можлив≥сть л≥цензувати, контролювати та в≥дсл≥дковувати обм≥н захищеними творами в цифровому середовищ≥. «а такого розвитку, Ї ≥стотним дл¤ власник≥в та менеджер≥в компан≥й мати практичн≥ знанн¤ основних принцип≥в авторського права до експертизи стосовно обороноздатност≥ обТЇкт≥в авторських прав. © vassai 2003 © WIPO Magazine 2003 |