ќсобливост≥ адм≥н≥стративного захисту прав ≥нтелектуальноњ власност≥ |
|
|
јдм≥н≥стративний
пор¤док пол¤гаЇ передус≥м у розгл¤д≥ ≥
вир≥шенн≥ спору орга≠ном державного
управл≥нн¤. —прави розгл¤даютьс¤ на
основ≥ спец≥альноњ процеду≠ри,
спрощеноњ пор≥вн¤но з цив≥льним
судочинством ≥ такоњ, що виключаЇ багато
процесуальних д≥й. ќбс¤г процесуальних
гарант≥й тут значно вужчий н≥ж судових.
“ак, далеко не завжди передбачена
особиста участь за≥нтересованих ос≥б
або њхн≥х представник≥в у розгл¤д≥. Ќе Ї
обов'¤зковим колег≥альний розгл¤д спору.
«акон може не регламентувати
використанн¤ п≥д час розгл¤ду справ в
адм≥н≥стративному пор¤дку р≥зних вид≥в
доказ≥в (наприклад, показанн¤ св≥дк≥в).
—в≥дки й експерти, що залучаютьс¤ до
участ≥ в адм≥н≥стративному провадженн≥,
не попереджаютьс¤ про в≥дпов≥дальн≥сть
за даванн¤ неправдивих св≥дчень або
в≥дмову в≥д них. √оловний
же недол≥к пол¤гаЇ в тому, що в≥домч≥
органи розгл¤ду не користу≠ютьс¤ т≥Їю
м≥рою автономност≥, ¤ка надана судам. ”
своњх д≥¤х вони керуютьс¤ не т≥льки
законом, а й загальними директивами, а
також конкретними вказ≥вками вищих
орган≥в управл≥нн¤. ќкремо
сл≥д вид≥лити питанн¤, пов'¤зан≥ ≥з
захистом в≥д недобросов≥сноњ конку≠ренц≥њ,
¤кий вже близько ста рок≥в вважаЇтьс¤
частиною системи охорони промис≠ловоњ
власност≥. ”перше його було визнано
таким у 1900 роц≥ на Ѕрюссельськ≥й дип≠ломатичн≥й
конференц≥њ з перегл¤ду ѕаризькоњ
конвенц≥њ з охорони промисловоњ
власност≥. ƒо тексту онвенц≥њ було
включено статтю, що зобов'¤зуЇ кожну
крањну-учасницю забезпечувати
громад¤нам ефективний захист в≥д
недобросов≥сноњ конку≠ренц≥њ. ѕри цьому
актом недобросов≥сноњ конкуренц≥њ
вважаЇтьс¤ будь-¤кий акт конкуренц≥њ, що
суперечить чесним звича¤м у промислових
≥ торговельних справах. ¬
”год≥ “–≤ѕ— м≥ст¤тьс¤ положенн¤,
в≥дпов≥дно до ¤ких нац≥ональн≥ органи
судовоњ влади крањн-учасниць повинн≥
мати можлив≥сть Ђвживати ч≥тких та ефек≠тивних,
оформлених законодавче заход≥вї,
збирати та збер≥гати докази можливих
порушень прав ≥нтелектуальноњ
власност≥, а також запоб≥гати сам≥й
по¤в≥ таких по≠рушень, не допускаючи
≥мпорту товар≥в по комерц≥йних каналах,
в≥дпов≥дно до своЇњ юрисдикц≥њ. «а
ви¤вленн¤ порушень прав
≥нтелектуальноњ власност≥ та дове≠денн¤
таких факт≥в органи судовоњ влади
повинн≥ мати повноваженн¤ примусити
порушника в≥дшкодувати власнику прав
в≥дпов≥дн≥ збитки у розм≥р≥,
достатньому дл¤ адекватноњ компенсац≥њ
за запод≥¤ну шкоду. р≥м того, щоб
створити в≥дпов≥д≠ний прецедент, ¤кий
би запоб≥гав под≥бним порушенн¤м,
органи судовоњ влади по≠винн≥ також
мати право приймати р≥шенн¤ про
знищенн¤ п≥дроблених та п≥ратсь≠ких
товар≥в, щоб так≥ товари не роз≥йшлис¤
комерц≥йними каналами. ¬≥дпов≥дно
до —татт≥ 50, суди повинн≥ мати право
вимагати застосуванн¤ оперативних та
ефективних заход≥в. ÷е положенн¤
охоплюЇ так≥ судов≥ накази, ¤к
обмежувальний наказ, а також накладанн¤
попередн≥х та тимчасових заборон. ће≠тою
такого уповноважуванн¤ Ї: Ј
запоб≥ганн¤
скоЇнню правопорушень ≥, зокрема,
запоб≥ганн¤ надходженню товар≥в до
торговельних канал≥в п≥сл¤ митного
оформленн¤, а також Ј
збереженн¤
доказ≥в скоЇнн¤ правопорушень. ќкр≥м того, у раз≥, ¤кщо ≥снуЇ небезпека завданн¤ непоправноњ шкоди власни≠ку прав, а також ¤кщо ≥снують очевидн≥ ознаки того, що в≥дпов≥дн≥ докази може бути знищено, суди повинн≥ мати право видавати попередн≥ заборони, а також на≠кази, ¤к≥ уповноважували б власник≥в прав на вилученн¤ в≥дпов≥дних товар≥в. ÷е положенн¤ —татт≥ 50 повинно значною м≥рою полегшити реал≥зац≥ю норм права ≥нтелектуальноњ власност≥. ѕраво власника прав на отриманн¤ повноваженн¤ на вилученн¤ товар≥в, ¤к≥ порушують право ≥нтелектуальноњ власност≥, матиме нео≠ц≥ненне значенн¤ у раз≥, ¤кщо завчасне попередженн¤ про вчиненн¤ юридичних д≥й та судових процедур може призвести до приховуванн¤ товар≥в, ¤к≥ порушують право ≥нтелектуальноњ власност≥, або ж до знищенн¤ ≥нших доказ≥в, що стосують≠с¤ справи. „ерез
те, що тимчасов≥ заходи мають
надзвичайний характер, на власник≥в
прав може покладатис¤ обов'¤зок надати
прийн¤тн≥ докази того, що вони справд≥ Ї
власниками прав, ≥ њхн≥ права
порушуютьс¤, або, що порушенн¤ таких
прав не≠минуче. ƒержавн≥ органи, ¤к≥
вдаютьс¤ до тимчасових заход≥в, можуть
також за≠жадати, щоб власнику прав
надали докази, достатн≥ дл¤ того, аби
≥дентиф≥кувати в≥дпов≥дн≥ товари. ¬ласник
прав, котрий вимагаЇ застосуванн¤
тимчасового заходу, може зо≠бов'¤зуватис¤
внести заставу або забезпечити ≥нший
вид захисту. ÷е захистить права
п≥дзахисного та завадить зловживанн¤м.
–озм≥р застави залежатиме в≥д кон≠кретних
обставин справи, але в≥н не повинен бути
ан≥ занадто малим, щоб забез≠печити
адекватний захист п≥дзахисного, ан≥
занадто великим, аби власник прав був
спроможним до нењ вдатис¤. ”
випадках, коли суд видаЇ попередн≥й
обмежувальний наказ або ж упов≠новажуЇ
власника прав на вилученн¤ протиправне
виготовлених товар≥в, п≥сл¤ виконанн¤
в≥дпов≥дного судового наказу особ≥,
котра звинувачуЇтьс¤ у порушенн≥ права
≥нтелектуальноњ власност≥, повинно бути
оперативно надано в≥дпов≥дне пов≥≠домленн¤.
р≥м того, вказана особа повинна мати
право вимагати судового або ≥н≠шого
розгл¤ду, в результат≥ ¤кого маЇ бути
винесено р≥шенн¤ про зм≥ну, скасуван≠н¤
або затвердженн¤ в≥дпов≥дного наказу. якщо
власнику прав прот¤гом розумного
пер≥оду п≥сл¤ застосуванн¤ тим≠часових
заход≥в, ¤кий не повинен перевищувати 31
календарного дн¤ (або ж двад≠ц¤ти
робочих дн≥в, ¤кщо в цьому випадку
в≥дпов≥дний пром≥жок часу буде довшим),
не вдалос¤ розпочати судового слуханн¤
за матер≥алами справи, тимчасовий зах≥д
скасовуЇтьс¤ або ж припин¤Їтьс¤ ≥ншим
способом на вимогу звинувачуваноњ особи. ”
раз≥, ¤кщо тимчасов≥ заходи
скасовуютьс¤ або припин¤ють д≥ю внасл≥≠док
безд≥¤льност≥ власника прав, або ж
компетентн≥ державн≥ органи доход¤ть
висновку, що не ≥снуЇ загрози порушенн¤
права ≥нтелектуальноњ власност≥, суд, на
вимогу обвинувачуваноњ особи, повинен
наказати власнику прав або ≥нш≥й особ≥,
що розпочала справу, компенсувати
звинувачуван≥й особ≥ вс≥ завдан≥ њй
збитки. ÷е положенн¤ Ї ще одним
прикладом обережного балансуван¤ м≥ж
наданн¤м власни≠кам прав належних
засоб≥в захисту та захистом торговц≥в,
що зд≥йснюють право≠м≥рну д≥¤льн≥сть,
в≥д шкоди, ¤коњ њм можуть завдати Ђнадто
обережн≥ї волод≥льц≥ прав. ’оча витрати
на оплату послуг адвокат≥в становл¤ть
б≥льшу частину в≥дпо≠в≥дних витрат,
статт¤, на в≥дм≥ну в≥д ≥нших в≥дпов≥дних
статей ”годи, не м≥стить положень, що
вочевидь уповноважують сторону
вимагати в≥дшкодуванн¤ витрат на оплату
послуг адвокат≥в. ќднак, беручи до уваги
положенн¤ —татт≥ 48(1), вва≠жаЇтьс¤, що
згадан≥ витрати також повинн≥
в≥дшкодовуватис¤. рањни-учасниц≥
”годи “–≤ѕ—, кр≥м заход≥в, наведених
вище, повинн≥ також запровадити
процедури, зг≥дно з ¤кими власники прав
≥нтелектуальноњ власност≥, котр≥ мають
п≥дстави дл¤ п≥дозри, що: Х
п≥дроблен≥ товари, па ¤ких проставлено
њхн≥ товарн≥ знаки, або Х
п≥ратськ≥ товари, ¤к≥ порушують
авторськ≥ права власник≥в, можуть бути
≥мпортованими, мають право подати за¤ву
до орган≥в митноњ служби про затриманн¤
таких товар≥в. рањни-учасниц≥ ц≥Їњ
”годи можуть мати р≥зн≥ вар≥анти розв'¤занн¤
ц≥Їњ проблеми за допомоги розробки
процедур дл¤ при≠зупиненн¤ митного
оформленн¤ продукт≥в (продукц≥њ), ¤к≥
порушують права влас≠ник≥в патент≥в та
≥нш≥ права власник≥в ≥нтелектуальноњ
власност≥. як
в≥домо, одн≥Їю з головних причин
долученн¤ питань ≥нтелектуальноњ
власност≥ до кола проблем, що
обговорювалис¤ в рамках ”ругвайського
раунду, було прагненн¤ держав-учасниць
дос¤гти ефективного впровадженн¤
в≥дпов≥дних правових норм ¤к на власн≥й
територ≥њ (цього аспекту стосуютьс¤
положенн¤ ста≠тей 42-50), так ≥ на њхньому
державному кордон≥ (цих питань
стосуютьс¤ статт≥ 51-60)[1].
«аходи примусового впровадженн¤, що
застосовуютьс¤ на кордон≥, за звичайних
умов не так≥ ефективн≥, ¤к заходи,
спр¤мован≥ безпосередньо проти ви≠робник≥в
в≥дпов≥дноњ продукц≥њ. јле в раз≥, ¤кщо
≥снуЇ дек≥лька джерел походжен≠н¤
товар≥в, ¤к≥ порушують право
≥нтелектуальноњ власност≥, ≥ вс≥ вони
перебува≠ють за межами даноњ крањни,
заходи прикордонних служб, покликан≥ не
допусти≠ти ввезенн¤ (а ≥нод≥ й вивезенн¤)
вказаних товар≥в, мають особливий ефект. ¬ажливо
в≥дзначити, що положенн¤ розд≥лу про Ђзаходи
на кордон≥ї мо≠же бути застосовано ¤к
загальну норму до товар≥в з фальшивим
товарним знаком та товар≥в,
виготовлених п≥ратським способом, на
¤к≥ поширюЇтьс¤ авторське пра≠во.
—татт¤ 51 зобов'¤зуЇ держави-учасниц≥
впровадити процедури, за допомоги ¤ких
власник прав м≥г би у письмов≥й форм≥
звернутис¤ або до судових, або до
адм≥н≥стративних орган≥в з проханн¤м
затримати п≥д контролем митних орган≥в
той чи ≥нший товар, що м≥стить фальшивий
товарний знак або виготовлений п≥≠ратським
способом. ¬≥дпов≥дн≥ терм≥ни визначено
у прим≥тц≥ 14 до —татт≥ 51: Ј
Ђ“овари
з фальшивим товарним знакомї означають
будь-¤к≥ товари, а та≠кож упаковку, на
¤к≥ незаконно нанесено товарний знак,
≥дентичний до товарного знака на цей вид
продукц≥њ, зареЇстрованого належним
чином, або ж ¤кий за йо≠го основними
ознаками неможливо в≥др≥знити в≥д
такого товарного знака ≥, отже, нанесено
з порушенн¤м права власника товарного
знака, зг≥дно з правом крањни, куди
зд≥йснюЇтьс¤ ≥мпорт. Ј
Ђ“овари,
виготовлен≥ п≥ратським способом, на ¤к≥
поширюЇтьс¤ авторське правої, означають
будь-¤к≥ товари, ¤к≥ Ї репродукц≥Їю, ≥
¤к≥ було створено без згоди власника
права або особи, належним чином
уповноваженоњ власником пра≠ва у крањн≥
виробництва такого товару. ћаЇтьс¤ на
уваз≥ репродукц≥¤, створена
безпосередньо або опосередковано з реч≥,
на ¤ку поширюЇтьс¤ авторське право, та
≥мпортована до крањни, де под≥бне
створенн¤ такоњ репродукц≥њ становить
порушен≠н¤ авторського права або
сум≥жних прав. ’оча у —татт≥ 51 не м≥ститьс¤ в≥дпов≥дного ≥мперативного положенн¤, крањ≠ни-учасниц≥ можуть впроваджувати под≥бн≥ процедури, спр¤мован≥ проти пору≠шень ≥нших вид≥в прав ≥нтелектуальноњ власност≥, а також впроваджувати в≥д≠пов≥дн≥ процедури, що стосуютьс¤ експорту. “ому факту, що ”года встановлюЇ обов'¤зков≥ процедури, спр¤мован≥ проти порушень прав на товарний знак або по≠рушень авторського чи сум≥жних прав, але не встановлюЇ обов'¤зкових процедур, спр¤мованих проти порушень прав, захищених патентом, або прав на тополог≥ю ≥нтегральних м≥кросхем, або ж права на конф≥денц≥йну ≥нформац≥ю, ≥снуЇ прак≠тичне по¤сненн¤. –≥ч у т≥м, що можна з в≥дносною точн≥стю визначити, чи неза≠конно використаний товарний знак Ї ≥дентичним до вже на¤вного зареЇстровано≠го товарного знака, або чи ввезену репродукц≥ю твору, що захищаЇтьс¤ авторсь≠ким або сум≥жним правами, було створено протиправним шл¤хом. јле коли щодо товар≥в, захищених патентом, або щодо тополог≥њ ≥нтегральноњ м≥кросхеми, або то≠вар≥в, при виготовленн≥ ¤ких, можливо, порушувалос¤ право на конф≥денц≥йну ≥нформац≥ю, визначенн¤, чи мало в даному раз≥ м≥сце правопорушенн¤, за на¤в≠них умов неможливо зд≥йснити силами митних орган≥в, сл≥д провести детальне розсл≥дуванн¤. як
≥мпортеру, так ≥ власнику права маЇ бути
пов≥домлено про затриманн¤ в≥дпов≥дних
товар≥в на кордон≥. якщо прот¤гом дес¤ти
робочих дн≥в п≥сл¤ цього митн≥ органи не
д≥стануть пов≥домленн¤ про те, що
власник права вдавс¤ до пра≠вових
процедур за матер≥алами справи, або що
п≥сл¤ затриманн¤ товару було ви≠дано
попередню судову заборону, затриманн¤
товар≥в маЇ бути припинено. —тат≠т¤ 55
допускаЇ продовженн¤ цього терм≥ну ще
на дес¤ть дн≥в, але лише за обста≠вин,
¤к≥ виправдовують таке продовженн¤.
якщо власник права вже ≥н≥ц≥ював
судовий або ≥нший розгл¤д за
матер≥алами справи, ≥мпортер ≥ соб≥ маЇ
право на розгл¤д прот¤гом розумного
в≥др≥зку часу питанн¤ про те, чи сл≥д
скасувати, чи затвердити затриманн¤, чи
зм≥нити його умови. ¬≥д
власника права, що бажаЇ домогтис¤
затриманн¤ товар≥в п≥д контролем митних
орган≥в, можуть зажадати внесенн¤
застави або матер≥ального забезпечен≠н¤,
обс¤г ¤ких був би достатн≥м дл¤ захисту
≥мпортера та запоб≥ганн¤ зловживан≠н¤м.
як ≥ у раз≥ винесенн¤ наказу про
попередн≥ д≥њ, сума застави або
матер≥аль≠ного забезпеченн¤ не повинна
бути наст≥льки високою, щоб вживанн¤
под≥бних за≠ход≥в було неможливим. ”
раз≥, ¤кщо ≥мпортеру товару було завдано
шкоди в результат≥ неправо≠м≥рного
затриманн¤ його товар≥в або через те, що
власник права не вдавс¤ прот¤≠гом
дес¤ти дн≥в до в≥дпов≥дних процедур,
органи державноњ влади мають право ви≠магати
в≥д власника права в≥дшкодуванн¤ шкоди,
завданоњ ≥мпортеру, адресату вантажу та
власнику затриманих товар≥в. —татт¤
53(а) встановлюЇ спец≥альний режим на
товари, стосовно ¤ких ≥сну≠ють патенти,
промислов≥ зразки, тополог≥њ та
конф≥денц≥йна ≥нформац≥¤. ” раз≥ за≠триманн¤
митними органами товар≥в, щодо ¤ких
≥снують права, що охорон¤ютьс¤ правом
промисловоњ власност≥, ≥ таке
затриманн¤ було вчинено не на п≥дстав≥
су≠дового наказу, ≥ прот¤гом дес¤ти дн≥в
з моменту пов≥домленн¤ про затриманн¤
не надаЇтьс¤ попередн¤ заборона з боку
компетентного судового або ≥ншого
в≥дпов≥д≠ного уповноваженого органу,
власник, ≥мпортер або адресат таких
товар≥в мають право вимагати в≥дм≥ни
затриманн¤ цих товар≥в за умови, ¤кщо
вони внесуть за≠ставу у розм≥р≥,
достатньому дл¤ захисту ≥нтерес≥в
власника права. якщо власник права
впродовж розумного в≥др≥зку часу не
в≥дновлюЇ правов≥ д≥њ, спр¤мован≥ на
захист прав промисловоњ власност≥,
застава повертаЇтьс¤. ”
раз≥, ¤кщо митн≥ органи мають право
затримувати товари на кордон≥ за
власноњ ≥н≥ц≥ативи (маютьс¤ на уваз≥
випадки ≥снуванн¤ доказ≥в
prima facie
про те, що в≥дпов≥дн≥ товари випущено з
порушенн¤м права ≥нтелектуальноњ
власност≥), компетентн≥ державн≥ органи
можуть у будь-¤кий час зажадати в≥д
власника прав необх≥дноњ ≥нформац≥њ. як
≥мпортеру, так ≥ власнику надсилаЇтьс¤
оперативне по≠в≥домленн¤, ¤кщо видано
наказ про затриманн¤ товар≥в на кордон≥.
” раз≥ такого затриманн¤ ≥мпортер
повинен мати право вимагати перегл¤ду
ухваленого р≥шенн¤ (це право включаЇ
право виступати з обгрунтуванн¤м своЇњ
позиц≥њ), результатом ¤кого може бути
зм≥на, скасуванн¤ або п≥дтвердженн¤
прийн¤того р≥шенн¤. ¬имо≠ги про заходи
правового захисту не поширюютьс¤ на
державн≥ органи та держав≠них
службовц≥в за умови, ¤кщо в≥дпов≥дн≥ д≥њ
було вчинено ними добросов≥сно. —татт¤ 59 передбачаЇ, що компетентн≥ державн≥ органи повинн≥ мати пра≠во видавати накази про л≥кв≥дац≥ю товар≥в за межами торговельних канал≥в, а та≠кож вдаватис¤ до ≥нших заход≥в дл¤ знищенн¤ в≥дпов≥дних товар≥в. ќднак вони не повинн≥ мати права вдаватис¤ до реекспорту таких товар≥в у незм≥нному ви≠гл¤д≥. ѕроте, ¤кщо товари, щодо ¤ких порушуЇтьс¤ право ≥нтелектуальноњ влас≠ност≥, мають некомерц≥йний характер ≥ перевоз¤тьс¤ у невеликих к≥лькост¤х або пересилаютьс¤ невеликими парт≥¤ми, вони вилучаютьс¤ ≥з сфери д≥њ вказаних про≠цедур, в≥дпов≥дно до —татт≥ 60. |