јнал≥з м≥жнародних матер≥ально-правових норм у сфер≥ охорони ≥нтелектуальноњ власност≥ |
|
|
ѕоложенн¤, що стосуютьс¤
матер≥ального права, пов'¤заного з
правами ≥ обов'¤зками приватних ос≥б
т≥Їю м≥рою, ¤кою ц≥ правила вимагають
застосуванн¤ до них нац≥онального
законодавства. ƒл¤ характеристики прав
промисловоњ власност≥ найб≥льш
≥стотним Ї наступне. ¬≥дпов≥дно до територ≥ального принципу д≥њ промислових прав ц≥ права д≥ють, ¤к правило, т≥льки в межах держави, де вони придбан≥ ≥ використовуютьс¤ њх власниками. Ѕ≥льш≥сть прав промисловоњ
власност≥ в≥дноситьс¤ до прав
вин¤ткових:
њхньому власнику надаЇтьс¤ юридична
монопол≥¤ на в≥дпов≥дний об'Їкт-винах≥д,
промисловий зразок, товарний знак, ф≥рму
≥ т.д. «астосуванн¤ об'Їкта ≥ншими
особами без дозволу правомочноњ особи
¤вл¤Ї собою правопорушенн¤.
¬ин¤тков≥сть прав ви¤вл¤Їтьс¤ в тому, що
т≥льки його власник може монопольно сам
використовувати охоронюваний об'Їкт або
надавати кому-небудь дозв≥л на його
використанн¤ ≥ разом з тим заборон¤ти
ус≥м трет≥м особам застосовувати
охоронюваний об'Їкт на територ≥њ даноњ
держави без спец≥ально виданого њм
дозволу, л≥ценз≥њ. ÷¤, друга сторона суб'Їктивного
права, що дозвол¤Ї виключати,
в≥дсторон¤ти Ђвс≥х ≥ кожногої в≥д
використанн¤ об'Їкта, здобуваЇ особливу
ц≥нн≥сть ≥ особливе значенн¤ в
конкурентн≥й боротьб≥. Ѕагато прав промисловоњ
власност≥, заснован≥ на виданому
компетентним державним органом Ч
патентним в≥домством Ч спец≥альному
охоронному документ≥ (патент≥ на
винах≥д чи промисловий зразок,
св≥дченн≥ про реЇстрац≥ю товарного
знаку ≥ т.д.), мають тимчасовий характер.
¬они д≥ють у межах передбаченого
законом терм≥ну, п≥сл¤ зак≥нченн¤ ¤кого
можуть ¤к Ђсусп≥льне надбанн¤ї (res
publicum) безперешкодно ≥ безоплатно
використовуватис¤ будь-¤кою особою.
–азом з тим де¤к≥ права (право на ф≥рму,
право на позначенн¤ походженн¤ товару,
право на захист проти недобросов≥сноњ
конкуренц≥њ й ≥н.) не мають таких
обмежень д≥њ в час≥. ¬ажливу роль у регулюванн≥ прав
промисловоњ власност≥ в м≥жнародному
оборот≥ належить м≥жнародним угодам.
ќсобливе м≥сце серед них займаЇ
ун≥версальна за своњм зм≥стом угода -
ѕаризька конвенц≥¤ про охорону
промисловоњ власност≥ 1883 року.
”часниками онвенц≥њ Ї 168
крањн[1],
тобто б≥льш≥сть крањн св≥ту. ѕоложенн¤ конвенц≥њ полегшують
≥ноземним ф≥зичним ≥ юридичним особам
≥з крањни-учасниц≥ набувати,
використовувати ≥ захищати промислов≥
права в ≥нших крањнах-учасниц¤х.
–егулюючи в≥дносини по окремих об'Їктах
промисловоњ власност≥, конвенц≥¤
закр≥плюЇ одночасно низку загальних
правових принцип≥в. ќсоба, подавши в ¤к≥й-небудь
крањн≥-учасниц≥ конвенц≥њ правильно
оформлену за¤вку на охоронний документ -
винах≥д, корисну модель, промисловий
зразок чи товарний знак, може прот¤гом
установленого конвенц≥Їю терм≥ну (конвенц≥йного
терм≥ну) подати аналог≥чну за¤вку в
≥нш≥й крањн≥-учасниц≥ з вимогою
встановленн¤ пр≥оритету за першою
за¤вкою (конвенц≥йного пр≥оритету). ƒл¤
патент≥в на винаходи ≥ корисн≥ модел≥
конвенц≥йний терм≥н складаЇ 12 м≥с¤ц≥в, а
дл¤ промислових зразк≥в ≥ товарних
знак≥в - 6 м≥с¤ц≥в. ѕр≥оритет конвенц≥йноњ за¤вки
визначаЇтьс¤ не з дати њњ надходженн¤ в
патентне в≥домство другоњ крањни, а з
дати подач≥ первинноњ за¤вки на цей об'Їкт
у в≥домство першоњ крањни. ¬иключне право на тв≥р л≥тератури,
науки ≥ мистецтва по своњй сут≥ ¤вл¤Ї
собою комплекс прав, що належать авторам
≥ ≥ншим суб'Їктам авторського права, ¤к≥
називаютьс¤ суб'Їктивними авторськими
правами. —уб'Їктивн≥ авторськ≥ права
знаход¤тьс¤ у т≥сному взаЇмозв'¤зку ≥
взаЇмозалежност≥ ≥ можуть бути умовно
розд≥лен≥ на дв≥ групи Ч особист≥
немайнов≥ права (droit
moral, moral rights) ≥ майнов≥
права. «аконодавство крањн
континентальноњ ™вропи в≥дносить до
числа Ђморальнихї прав автора наступн≥: право на авторство ≥ право на
авторське ≥м'¤, право на опубл≥куванн¤
твору, право на Ђв≥дкликанн¤ї
опубл≥кованого твору, право на
недоторканн≥сть твору (включаючи право
на охорону ц≥л≥сност≥ твору, на внесенн¤
в нього зм≥н ≥ т.д.). ѕраво на авторство розум≥Їтьс¤ ¤к
право творц¤ твору бути визнаним у
¤кост≥ його автора. ѕраво на авторське
≥м'¤ означаЇ право автора опубл≥кувати
тв≥р п≥д своњм власним ≥м'¤м, п≥д
псевдон≥мом чи без вказ≥вки ≥мен≥ (тобто
анон≥мно). ÷¤ правомочн≥сть дозвол¤Ї
автору вимагати вказ≥вки свого ≥мен≥ у
вс≥х випадках використанн¤ його твору:
при його виданн≥ чи в≥дтворенн≥,
публ≥чному виконанн≥, передач≥ по рад≥о
≥ телебаченню, а також при цитуванн≥. —уть права на опубл≥куванн¤ (тобто
на розкритт¤ сутност≥ твору) пол¤гаЇ в
тому, що т≥льки автор може вир≥шити
питанн¤ про випуск твору у св≥т ≥
визначити спос≥б ≥ умови випуску; н≥хто
не маЇ права опубл≥кувати тв≥р без згоди
автора. ѕраво на Ђв≥дкликанн¤ї твору
пол¤гаЇ в тому, що п≥сл¤ передач≥ права
на використанн¤ твору ≥нш≥й особ≥ ≥
нав≥ть п≥сл¤ його публ≥кац≥њ автор може
в≥дмовитис¤ в≥д р≥шенн¤ про
опубл≥куванн¤ ≥ в≥д подальшого
поширенн¤ опубл≥кованого твору. ѕри
цьому в≥н вправ≥ вимагати нав≥ть
вилученн¤ твору з продажу. ќднак при
зд≥йсненн≥ зазначеного права автор
зобов'¤заний в≥дшкодувати особ≥, ¤к≥й
було в≥дступлено право на використанн¤
твору, нанесений збиток. Ќарешт≥, право на недоторканн≥сть твору означаЇ право автора перешкоджати будь-¤ким перекручуванн¤м свого твору в процес≥ його використанн¤, будь-¤к≥й його переробц≥, постачанню його передмовою, п≥сл¤мовою, коментар¤ми ≥ т.д., а також протид≥¤ти будь-¤ким ≥ншим д≥¤м у зв'¤зку з використанн¤м твору, що могли б завдати шкоди репутац≥њ чи чест≥ автора. «аконодавство ‘–Ќ дуже докладно
регулюЇ особист≥ немайнов≥ права автора.
ќднак передбачене ст. 14 закону 1965 року[2]
право автора на недоторканн≥сть твору
≥стотно обмежено, що випливаЇ вже ≥з
самого формулюванн¤ даноњ статт≥: автор
може заборонити перекручуванн¤ твору
т≥льки в тому випадку, ¤кщо
зашкоджуютьс¤ його особист≥ ≥нтереси.
ѕевн≥ обмеженн¤ права автора на
недоторканн≥сть твору передбачен≥ ≥ ст.
39 зазначеного закону, що встановлюЇ
право особи, до ¤кого перейшло право на
використанн¤ твору, вносити в нього
зм≥ни Ђу рамках договору про
використанн¤ творуї. ѕри цьому без згоди
автора в тв≥р можуть бути внесен≥ так≥
зм≥ни, у ¤ких в≥н Ђпо добр≥й сов≥ст≥ї не
може в≥дмовити. «аконодавство Ўвейцар≥њ м≥стить
дуже розр≥знен≥ ≥ неповн≥ положенн¤, що
в≥днос¤тьс¤ до особистих прав автор≥в.
“ак, у закон≥ регламентуютьс¤ лише
окрем≥ аспекти права на авторське ≥м'¤ ≥
права на недоторканн≥сть твору. ћайнов≥ права неоднаково
формулюютьс¤ в законодавств≥ крањн
континентальноњ ™вропи ≥ крањн англо-американського
права. “ак, у
крањнах континентальноњ ™вропи майнове
право визначаЇтьс¤ загальним чином ¤к
виключне право на використанн¤ твору в
будь-¤к≥й форм≥ з метою отриманн¤
прибутку. ѕри цьому, ¤к правило,
даЇтьс¤ ≥ перел≥к виключних прав, а
також розкриваЇтьс¤ њхн≥й зм≥ст. —еред
них звичайно ф≥гуруЇ право на
в≥дтворенн¤, на публ≥чне представленн¤
чи виконанн¤, на поширенн¤ твору й ≥н.
«акони ‘ранц≥њ ≥ Ќ≥меччини встановлюють
≥ так зване Ђправо проходженн¤ї, що
належить авторам твор≥в образотворчого
мистецтва й пол¤гаЇ в тому, що при
кожному перепродаж≥ ориг≥налу твору
вони мають право на одержанн¤
визначеного в≥дсотка в≥д ц≥ни (3% - у
‘ранц≥њ, 5% - у Ќ≥меччин≥). «акони крањн англоамериканського
права не дають загального пон¤тт¤
майнового права, встановлюючи лише
перел≥к окремих прав майнового
характеру. “ак, в јнгл≥њ закон 1988 року
трактуЇ пон¤тт¤ виключного права на
тв≥р (copyright) не ¤к
право використанн¤ твору у будь-¤к≥й
форм≥, а ¤к виключне право робити
визначен≥ д≥њ стосовно охоронюваного
твору. ¬ичерпний перел≥к цих д≥й
установлений законом. ≤ншою особлив≥стю англ≥йського
закону Ї те, що в≥н не м≥стить Їдиного
перел≥ку таких д≥й, що був би
застосовний до ус≥х вид≥в твор≥в, тобто
не встановлюЇ Їдиного зм≥сту виключного
права. онкретн≥ правомочност≥
передбачаютьс¤ стосовно окремих вид≥в
охоронюваних твор≥в. “аким чином, у
в≥дношенн≥ кожноњ ≥з шести передбачених
англ≥йським законом груп об'Їкт≥в
авторського права установлюЇтьс¤ св≥й
особливий перел≥к вин¤ткових прав. Ќаприклад, стосовно до першоњ
групи об'Їкт≥в, що включаЇ в себе
л≥тературн≥, драматичн≥ ≥ музичн≥ твори,
закон встановлюЇ наступн≥ вин¤тков≥
права: право на в≥дтворенн¤ у будь-¤к≥й
матер≥альн≥й форм≥, право на
опубл≥куванн¤, право на публ≥чне
виконанн¤, право на передачу по рад≥о ≥
телебаченню, право на переробку твору, а
також на зд≥йсненн¤ вс≥х зазначених д≥й
у в≥дношенн≥ такоњ переробки. јмериканський закон 1976 року,
закр≥плюючи широкий перел≥к прав суб'Їкта
авторського права, в≥др≥зн¤Їтьс¤ в≥д
англ≥йського закону тим, що не
встановлюЇ пр¤мого зв'¤зку м≥ж
конкретною групою твор≥в ≥ зм≥стом
виключного права. ѕередбачен≥ законом
права в≥днос¤тьс¤ до ус≥х вид≥в об'Їкт≥в
(кр≥м таких, ¤к публ≥чне представленн¤ ≥
публ≥чний показ, що мають своњм об'Їктом
лише визначен≥ види твор≥в). «аконодавство ус≥х крањн
встановлюЇ окрем≥ обмеженн¤ виключного
права на тв≥р, визначаючи коло випадк≥в
в≥льного використанн¤
твор≥в без згоди правовласник≥в. “ак,
допускаЇтьс¤ в≥льне використанн¤
охоронюваних твор≥в в особистих ц≥л¤х (без
отриманн¤ прибутку), у тому числ≥ шл¤хом
зн¤тт¤ коп≥й ≥з застосуванн¤м сучасних
засоб≥в репродукуванн¤ (фото- ≥
ксерокоп≥юванн¤) ¬≥льне використанн¤
твор≥в допускаЇтьс¤ також з метою
досл≥дженн¤ чи критики (наприклад,
цитуванн¤ невеликих уривк≥в
опубл≥кованих твор≥в), у
загальноосв≥тн≥х ц≥л¤х (включенн¤
окремих фрагмент≥в твор≥в у шк≥льн≥
п≥дручники, хрестомат≥њ ≥ т, д.), в
≥нтересах правосудд¤, в ≥нтересах
б≥бл≥отек ≥ арх≥в≥в (виготовленн¤
невеликого, строго обмеженоњ к≥лькост≥
коп≥й твор≥в, наприклад р≥дких книг,
рукопис≥в, р≥зних документ≥в ≥ т.д.), з
метою передач≥ ≥нформац≥њ (в≥льне
в≥дтворенн¤ в пер≥одичн≥й прес≥, по
рад≥о ≥ телебаченню пов≥домлень, що
в≥днос¤тьс¤ до Ђновин дн¤ї, складанн¤
огл¤д≥в преси, поширенн¤ матер≥ал≥в на
поточн≥ пол≥тичн≥ й економ≥чн≥ теми ≥ т.д.). ¬≥льне використанн¤ твор≥в у вс≥х
цих випадках звичайно не пов'¤зано з≥
сплатою ¤коњ-небудь винагороди
правовласнику. «агальною вимогою Ї
вказ≥вка в необх≥дних випадках ≥мен≥
автора ≥ джерела запозиченн¤. ќднак у
де¤ких ситуац≥¤х опубл≥кований тв≥р
може бути використано без згоди
правовласника лише за умови виплати
йому визначеноњ винагороди, розм≥р
¤кого визначаЇтьс¤ за згодою стор≥н (у
випадку недос¤гненн¤ угоди Ч судовими
чи ≥ншими органами) або встановлюЇтьс¤
законом. “акий режим в≥льного
використанн¤ твор≥в звичайно називають
режимом примусових л≥ценз≥й. “ак, законодавством ‘–Ќ,
Ўвейцар≥њ, јнгл≥њ ≥ —Ўј передбачений
режим примусових л≥ценз≥й у в≥дношенн≥
використанн¤ музичного твору (у тому
числ≥ з текстом) дл¤ виготовленн¤
звукозапис≥в. Ќ≥мецький закон, зокрема,
встановлюЇ, що ¤кщо автор музичного
твору чи пов'¤заного з ним тексту дав
дозв≥л на виготовленн¤ ≥ поширенн¤
звукозапис≥в цього твору в комерц≥йних
ц≥л¤х, то в≥н повинен дати аналог≥чний
дозв≥л будь-¤кому ≥ншому виготовлювачу
звукозапис≥в. ƒуже детальн≥ положенн¤ щодо
примусових л≥ценз≥й м≥стить
законодавство —Ўј. Ќаприклад, без згоди
правовласника може зд≥йснюватис¤
ретрансл¤ц≥¤ рад≥о- ≥ телев≥з≥йних
передач за певних умов. якщо така
ретрансл¤ц≥¤ проводитьс¤ за допомогою
кабельноњ системи, то њњ власник повинен
сплачувати в Ѕюро з авторських прав
визначений в≥дсоток в≥д тих сум, що в≥н
одержуЇ в≥д користувач≥в кабельноњ
системи (тобто власник≥в теле- ≥
рад≥оприймач≥в, п≥дключених до такоњ
системи). ¬иключне право на тв≥р л≥тератури,
науки ≥ мистецтва обмежене визначеним
сроком, п≥сл¤ зак≥нченн¤ ¤кого тв≥р може
в≥льно використовуватись будь-¤кою
особою. «аконодавство встановлюЇ, ¤к
правило, загальний терм≥н охорони ≥
к≥лька спец≥альних терм≥н≥в,
застосовуваних до окремих вид≥в чи
твор≥в у де¤ких особливих випадках. —пец≥альн≥ терм≥ни охорони
авторських прав встановлюютьс¤
звичайно дл¤ твор≥в к≥нематограф≥њ,
фототвор≥в, твор≥в прикладного
мистецтва, а також дл¤ твор≥в,
опубл≥кованих п≥д псевдон≥мом
чи анон≥мно (у тому випадку, ¤кщо
справжнЇ ≥м'¤ автора нев≥домо, у
результат≥ чого застосуванн¤
загального терм≥ну охорони п≥сл¤ смерт≥
автора неможливо). —пец≥альн≥ терм≥ни
охорони авторських прав встановлен≥ й у
в≥дношенн≥ твор≥в, вперше опубл≥кованих
п≥сл¤ смерт≥ автора. “ак, за
законодавством ‘ранц≥њ, Ўвейцар≥њ,
јнгл≥њ авторське право на твори,
опубл≥кован≥ п≥д псевдон≥мом чи
анон≥мно, охорон¤Їтьс¤ прот¤гом 50 рок≥в
п≥сл¤ њхньоњ публ≥кац≥њ, у Ќ≥меччин≥ Ч
прот¤гом 70 рок≥в п≥сл¤ публ≥кац≥њ. [1]
—таном на 22 кв≥тн¤ 2004.
http://www.wipo.int/treaties/en/documents/word/d-paris.doc
[2] Copyright Law (Urheberrechtsgesetz, UrhG) In the version published on 9 September 1965, as last amended on 8 May 1998 http://clea.wipo.int |