ћехан≥зм захисту прав ≥нтелектуальноњ власност≥ за крим≥нальним правом |
|
|
ƒл¤ того, аби будь-¤кий ур¤д
дос¤гнув усп≥ху в боротьб≥ проти
порушенн¤ ав≠торського права, необх≥дно,
щоб громад¤ни усв≥домили, що ур¤д не
допускатиме порушенн¤ авторського
права. ” тих крањнах, де под≥бн≥ заходи
застосовувалис¤ ≥ були п≥дкр≥плен≥
ефективними каральними санкц≥¤ми,
порушенн¤ авторського права ставилис¤
п≥д контроль без пом≥тних пол≥тичних
заворушень ≥ витрат вели≠чезних
ур¤дових ресурс≥в. “а допоки не буде
вз¤то ≥ зд≥йснено це пол≥тичне зобо≠в'¤занн¤,
ур¤д, на жаль, змарнуЇ час ≥ кошти на
заходи, ¤к≥ не виправдали себе на
практиц≥. ƒосв≥д багатьох крањн —Ќƒ
п≥дтверджуЇ цей висновок. –озробка ефективних правочинних
систем боротьби з порушенн¤м авторсько≠го
права була головною метою ≥ першор¤дним
завданн¤м американськоњ ≥ндустр≥њ
авторського права за останн≥ дес¤ть
рок≥в, бо просуванн¤ нов≥тн≥х
технолог≥й спри¤ло зростанню порушень
авторського права. „ерез те, що три з
чотирьох аме≠риканських ≥ндустр≥й
авторського права тепер одержують
половину або й б≥льше своњх доход≥в в≥д
м≥жнародноњ торг≥вл≥ продукц≥Їю, на ¤ку
поширюЇтьс¤ авторсь≠ке право, природно,
що пр≥оритетом дл¤ них стала безпека
м≥жнародного середо≠вища. « досв≥ду член≥в ћј≤¬у, ¤к≥ ведуть
свою д≥¤льн≥сть у понад 80 крањнах св≥ту,
ми зрозум≥ли, ¤кими Ї необх≥дн≥ елементи
ефективноњ системи крим≥нального пе≠ресл≥дуванн¤,
незалежно в≥д типу твору, на ¤кий
поширюЇтьс¤ авторське право. ќсь
короткий виклад цих елемент≥в[1]. ѕо-перше, крањна повинна видавати
закони ≥ застосовувати сильн≥
упереджувальн≥ крим≥нальн≥ санкц≥њ у
в≥дпов≥дних випадках комерц≥йного
порушенн¤ ав≠торського права. ѕо-друге, адм≥н≥стративн≥ органи
мають волод≥ти законними
повноваженн¤ми ≥ правом проводити
таЇмн≥ рейди, без попередженн¤
порушника, п≥сл¤ одержанн¤ судового
наказу або наказу в≥д належноњ
адм≥н≥стративноњ влади. ѕо-третЇ, ц≥ владн≥ органи повинн≥
волод≥ти правочиниост¤ми ≥ бути
готовими конф≥скувати всю продукц≥ю, що
порушуЇ права, знайдену на м≥сц≥ злочину,
а та≠кож все обладнанн¤,
використовуване дл¤ виробництва ц≥Їњ
продукц≥њ. “акож по≠винна ≥снувати
можлив≥сть вилученн¤ д≥лових
документ≥в ¤к доказ≥в. ѕо-четверте, суд повинен мати
повноваженн¤ накладати попередню
судову за≠борону, чинну до к≥нц¤
судового провадженн¤ ≥ п≥дкр≥плену
суворими покаранн¤≠ми за њњ порушенн¤. ѕо-п'¤те, доказ ≥снуванн¤
авторського права ≥ волод≥нн¤
авторським правом не повинен бути
обт¤жливим, а судовий розгл¤д маЇ бути
проведено ¤комога швид≠ше, наск≥льки це
в≥дпов≥даЇ справедливост≥. ѕо-шосте, суд повинен мати право
конф≥сковувати ≥ знищувати товари, ¤к≥
по≠рушують авторське право, або
передавати њх власнику авторського
права, щоб ц≥ товари не могли знову
над≥йти па ринок. рањни, ¤к≥ впровадили ц≥ заходи,
змогли вз¤ти п≥д контроль порушенн¤ ав≠торського
права. ѕрактика вказуЇ на ефективн≥сть
проведенн¤ упереджувальних
крим≥нальних санкц≥й, оск≥льки
практично немаЇ жодноњ крањни в св≥т≥,
¤ка змогла контролювати порушенн¤
авторського права без накладанн¤ ва≠гомих
крим≥нальних санкц≥й на комерц≥йних
порушник≥в авторського права. Ќа≠приклад,
з 1993 року, принаймн≥, 25 крањн ухвалили
нове законодавство про ав≠торське право,
долучивши жорстк≥ш≥ крим≥нальн≥
санкц≥њ за порушенн¤ авторсь≠кого права.
21 ≥нша крањна нин≥ розгл¤даЇ так≥
поправки, ≥ вс≥ крањни вир≥шили, що
необх≥дно зб≥льшити крим≥нальн≥
санкц≥њ проти порушник≥в автор≠ського
права, ¤кщо вони хочуть мати можлив≥сть
контролювати цю проблему. ќднак масов≥ всесв≥тн≥
реформаторськ≥ зусилл¤ ≥з
вдосконаленн¤ крим≥≠нальних санкц≥й за
крад≥жку твор≥в, на ¤к≥ поширюЇтьс¤
авторське право, Ї лише початком процесу.
«а ними маЇ братис¤ на належному р≥вн≥
пол≥тичне зобов'¤зан≠н¤ агресивно
вт≥лювати в житт¤ закон. “од≥ ¤к
прийн¤тт¤ закон≥в задаЇ правовий ≥
моральний тон дл¤ крањни, лише р≥шенн¤
карати за порушенн¤ авторського пра≠ва
буде, врешт≥-решт, сприйн¤то серйозно
т≥Їю незначною частиною громад¤н, ¤ка
прагне одержанн¤ високого прибутку
шл¤хом очевидноњ незаконноњ повед≥нки. ѕоложенн¤ ”годи “–≤ѕ— також
заохочують крањни-учасниц≥ у раз≥, ¤кщо
Ї Ђумисна фальсиф≥кац≥¤ товарного знака
або п≥ратство щодо авторських прав у ко≠мерц≥йних
масштабахї, вживати суворих заход≥в дл¤
покаранн¤ порушник≥в прав
≥нтелектуальноњ власност≥ в≥дпов≥дно
до положень крим≥нального
законодавства, причому так≥ покаранн¤
повинн≥ включати тюремне ув'¤зненн¤ або
грошов≥ штра≠фи, достатн≥ дл¤ того, аби
бути засобами стримуванн¤. ќск≥льки виготовленн¤ та
використанн¤ фальшивих товарних знак≥в,
а та≠кож продаж товар≥в, виготовлених
п≥ратським шл¤хом, приносить дуже
велик≥ прибутки, ≥нод≥ матер≥альна
в≥дпов≥дальн≥сть не повною м≥рою
виконуЇ превен≠тивн≥ функц≥њ. ќтже,
—татт¤ 61 вимагаЇ застосуванн¤
крим≥нальних процедур та накладанн¤
крим≥нальних покарань, принаймн≥, у раз≥
умисноњ п≥дробки товарно≠го знака, а
також п≥ратського виготовленн¤ товар≥в,
на ¤к≥ поширюютьс¤ правов≥ норми про
авторське та сум≥жн≥ права,
зд≥йснюваних на комерц≥йн≥й основ≥. “ю≠ремне
ув'¤зненн¤ та/або грошов≥ штрафи за
своњми терм≥ном або розм≥рами ма≠ють
в≥дпов≥дати р≥вню аналог≥чних покарань,
що накладаютьс¤ за злочини анало≠г≥чноњ
т¤жкост≥, ≥ в будь-¤кому раз≥ мають
вичерпно виконувати превентивн≥ функ≠ц≥њ.
як ≥ у раз≥ порушенн¤ цив≥льного позову
проти ос≥б, причетних до п≥дробки
товарних знак≥в та п≥ратського
виготовленн¤ коп≥й твор≥в, що
охорон¤ютьс¤ нор≠мами авторського та
сум≥жних прав, в≥дпов≥дн≥ засоби
правового судового захис≠ту повинн≥
включати вилученн¤ та знищенн¤ товар≥в,
¤к≥ порушують право ≥нте≠лектуальноњ
власност≥, а також устаткуванн¤ ≥
засоб≥в виробництва, що
використовуютьс¤ при виготовленн≥
вказаних товар≥в. як уже зазначалос¤
вище, ”года TRIPS встановлюЇ систему
м≥н≥мальних правил. ƒержави-учасниц≥
мають право долучати до внутр≥шнього
законодавства норми, що забезпечують
б≥льш високий ступ≥нь захисту. ÷е саме
стосуЇтьс¤ ≥ крим≥нальних процедур та
покарань. ƒержави-учасниц≥ мають право
встановлювати крим≥нальну
в≥дпов≥дальн≥сть за пос¤ганн¤ на ≥нш≥
види прав ≥нтелектуальноњ власност≥. |